Eerste weekje

8 juli 2013 - Azilal, Marokko

Dag 1:

We zijn onderweg! Na nog wat laatste dingetjes ingepakt te hebben gingen we naar het vliegveld. Bij de douanecontrolle werden we gevraagd hoeveel cash geld we bij ons hadden. Uhhh ongeveer 120 euro? Oh okee... Bleek dat we maximaal 10000 bij ons mochten hebben, zien we er uit alsof we dat hebben?
Na het vliegtuig stapten we in de taxi die we hadden geregeld. Gelukkig konden we met euros betalen want er stond een enorme rij voor de pinautomaat. De taxi rit was al erg grappig. Fietsers hangen achter brommers op een drukke autoweg, en iedereen steekt zo de straat over. Aangekomen bij het hotel kregen we muntthee en water voor het slapen.

Dag 2:
Na een warme nacht aten we een lekker ontbijtje bij het hostel (pannekoek en ei met koffiewater) en na,en we een koude douche. Na een wandeling van een uurtje hebben we veel gezien, veel nee gezegd tegen verkopers en ontmoetten we mourad die ons een rustig tentje boven de straat liet zien. Hier hebben we lekker gedronken en sista gehouden. Ohja en Eline kreeg plots een henna tatoeage op haar hand, een vrouwtje sleurde haar mee en begon op haar hand te tekenen, vervolgens vroeg ze er 200 dhm voor... gelukkig hadden we maar 15 dus daar moest ze het mee doen.s avonds hebben we met een australier en een amerikaan gegeten in , het goedkoopste plekje op het plein (djemaa el fna), dat was lekker en erg gezellig. Uiteindelijk betaalde we met zijn 2en maar 100dhm, voor soep, hoofdgerecht en 3 koffie pp. Daarna gingen we naar de souks, maar die waren gesloten, in een winkeltje wat nog open was heeft Eline nog een gaaf tasje gekocht.

Dag 3:
Vandaag zijn we naar Setti Fatma gegaan om de watervallen en de vallei te bekijken. We zijn vroeg opgestaan en na het ontbijt naar de plaats gegaan waar de grandtaxis zouden moeten zijn, volgens lonely planet dan.. Helaas waren ze hier niet, en uiteindelijk hebben we een uur gezocht en uiteindelijk een minibusje gevonden. De busrit was best spannend, met 18 man in een klein busje met de deur open, die 80 kmh reed. In een scherpe bocht viel een klein kindje bijna naar buiten! Aangekomen in de bergen werden we gelijk aangesproken door een gids die met ons ,mee wou lopen omdat we anders beroofd zouden worden. We besloten om eerst wat te eten en daarna zelf een wandeling te gaan maken. Omdat we verkeerd liepen hebben we uiteindelijk met een jonge gids een rustige en moeilijkere route gelopen langs de zeven watervallen. Het was een prachtige bergwandeling waar we bij de laatste waterval even gingen chillen en uitrusten en voetjebaden. Weer naar beneden namen we de toeristische route en hebben we nog wat gedronken voordat we terug gingen met het kleine oude busje.

Dag 4:
Vandaag hebben we lekker gechilled en een beetje door de souks gewandeld. We werden aangesproken door een vent die een martkje wilde laten zien, dus we liepen een stukje mee. Na een tijdje vonden we het toch te ver en besloten we een straatje in te gaan dat er aantrekkelijk uitzag. De man begon ons over te halen om mee te gaan en uiteindelijk te schreeuwen en te schelden, toen liepen we maar weg. ¨s avonds gingen we uit eten met 2 engelse meisjes die ons aanraadde naar de sahara te gaan, dus dat doen we morgen. Na waterpijp roken gingen we slapen op het dakterras want we moesten de volgende dag vroeg op.

Dag 5 en 6:
We vertrokken vroeg in de ochtend, waardoor Glenn met zijn slaaphoofd de helft van zijn spullen vergat, niets belangrijks gelukkig/ Na een lange busrit door de bergen met een onwijs mooi uitzicht kwamen we aan bij Ait Ben Hadou. Dit is een berberdorpje dat gebruikt is om films op te nemen (zoals Gladiator). We werden rondgeleid door een lokale gids die ons vertelde hoe de lemen huisjes werden gebouwd, en ons een traditioneel huis van binnen liet zien. Verder zagen we daar nog een man die schilderde met saffraan en indigo en Eline heeft een klein schilderijtje gekocht. Na even eten weer in de bus, 4 uur rijden door bergen en een vallei kwamen we uit bij de plek waar de kamelen op ons stonden te wachten ( eigenlijk dromedarissen want ze hadden maar 1 bult). Eenmaal op de kameel was het lastig een comfortabele positie te vinden, benen links, benen rechts,omgedraaid (Glenn). Maar de route was erg vet, we liepen zo de woestijn in. Uiteindelijk kwamen we bij het kamp uit waar we gingen eten en slapen. We hebben de matrassen buiten gelegd en honderdduizend sterren gezien. Vanwege het opstuiven van het zand nu, 1 dag later nog steeds zand in de oren. smorgens vroeg opstaan, de zonsopgang zien en de hele reis weer terug... nog steeds net zo mooi. Na alle natuur te hebben gezien besloten we dag het hoog tijd was om de drukke, stinkende, grote stad te verlaten en de Grandtaxi te pakken naar Azilal.

Dag 7
We zitten nu in Azilal waar we vanmiddag aankwamen. We werden gelijk aangesproken door Ali, die ons inmiddels de beste plekjes in de stad heeft laten zien, we hebben een potje pool gespeeld, en hij zorgt er voor dat ze hier veel minder betalen. Hij heeft ons ook uitgenodigd bij hem thuis, dus morgen gaan we na dat we bij de watervallen zijn geweest bij hem eten, en daarna door naar Fez.

Algemene indrukken:
Marrakech: druk, veel mannetjes die dingen aan je proberen te verkopen, scooters rijden overal dus je moet oppassen waar je loopt, de Djema en Souks zijn gaaf, het hostel en de mensen daar zijn erg chill en aardig, het is ongeveer 45 graden... warm dus.
Rest: Aardige mensen, proberen je allemaal te helpen, verkeer rijdt hard (taxi rijdt belachelijk hard), en we deden een uur over dit verhaal omdat dit een azertytoetsenbord is.

1. Monica:
    8 juli 2013
    jullie zijn gelijk ondergedompeld in de arabische wereld. Wat een avonturen : jouw henna-hand Eline; heb je hiervan een foto? En de busrit; dat zijn wij niet gewend op die manier. Wat een belevenis. Verder lees ik dat jullie het vooral erg naar jullie zin hebben en veel aardige mensen al zijn tegengekomen. Een goede start van de 1e week. We wensen jullie nog veel van deze heerlijke dagen.
    Voor ons begint het op te schieten; nog een klein weekje en dan mogen wij ook!
    Veel liefs van Peter, Sjoerd en Monica
  2. Coby Ouwersloot:
    11 juli 2013
    Gaaf, lekker chillen op een dromedaris met een bult!!
    Hebben jullie nog kastelen gebouwd in de woestijn? Dat is een grote ba! Is die man die zo schreeuwde nog achter jullie aangekomen met een zwaard? Wat eten jullie voornamelijk? Cous cous of kameel? (zegt bastiaan!)
    Hier is het 25 graden kouder, dus geniet ervan!!
    Hopelijk heeft die aardige man jullie niet gegijzeld..... Pas een beetje op met wie je meegaat!
    We zien nu al uit naar nieuwe avonturen van Glenn en Eline!

Kuzz van mère, Bastiaan en de kleine
  3. Oma en opa:
    11 juli 2013
    Een heel verhaal jullie eerste week, kijk maar goed uit met wie jullie meegaan. maar als wij het goed begrepen hebben gaan jullie de tweede week naar spanje, nog heel veel plezier toegewenst. Veel liefs van opa en oma
  4. Oma:
    12 juli 2013
    fijn dat ik jullie verhaal op deze manier binnen krijg.Ikgeniet ervan en zie jullie in gedachten genieten.Ik zie uit naar het vervolg.Geniet en haal er uit wat er in zit, maar natuurlijk alleen de mooie en fijne dingen. veel liefs.Oma.